20 juni 2007

40+ 5

Vi väntar fortfarande... Nytt besök på MVC idag, bokat sedan länge. Men jag tror att både vi och vår barnmorska gärna hade ställt in och istället sett att Grodan anlänt. Allt såg bra ut. Blodtrycket var 130/95 och efter ett par minuters vila i horisontalläge nere på 120/85. Ingen äggvita i urinen och Grodans hjärtfrekvens låg på 160 eftersom han/hon rumlade runt som tusan därinne (eller så är det en liten tjej i alla fall...).

Om inget händer innan dess så blir det sjukhuset på måndag för undersökning (kolla fostervattnet, göra ultraljud etc.). Tydligen olika regler för olika sjukhus: HS gör undersökningen 41+0 och SÖS 41+3, medan DS och KS inte gör några undersökningar alls utan bara sätter igång 42+0). Och händer inget nästa vecka heller blir vi igångsatta på fredag (å då får vi hålla tummarna för att det går fort: Svärmor har ju redan broderat in "juni 2007" på Grodans fina täcke!).

Av någon anledning skulle jag gärna vilja slippa bli igångsatt. Fråga mig inte varför. En fix idé, kanske. Så vi försöker få igång det själva. Hittills har dock inget av alla "bombsäkra" tips funkat: Vi har sprungit i trappor, haft sex, dansat vilt och kört akupressur på värkstimulerande punkter. Ikväll blir det ett glas champagne och funkar inte det är det bara ricinolja och lingonsylt kvar att prova. Bläsch!

/Grodmamman

Ps. Läste just mer om "överburenhet" som det så vackert heter, och min ovilja att bli igångsatt är nog inte bara en fix idé. Med tanke på att jag redan är nojjig inför förlossningen är tanken på att stimulera värkar som inte leder arbetet framåt "så där" måste jag säga. Var oxå förvånad över hur många olika sätt det går att göra det på. Hur ska man veta?

/Grodmamman

Inga kommentarer: